Znaczenie powłok wielowarstwowych

Kategoria: Blog

chromowanie zderzaka

Jak powszechnie wiadomo, galwanizacja polega na pokrywaniu metali warstwami innych metali, aby uzyskać oczekiwane właściwości danego elementu. Jednak osoby nie mające wcześniej do czynienia z galwanizacją nie wiedzą, że czasami przedmiot musi być pokryty aż kilkoma warstwami innego metalu, aby idealnie spełniał swoją funkcję. Idealnym przykładem dla użycia powłoki wielowarstwowej są powłoki galwaniczne dla motoryzacji. Za chwilę omówimy proces na przykładzie chromowania zderzaka w zabytkowym samochodzie.

Dlaczego kładzie się kilka powłok?

Najpierw zastanówmy się, w jakim celu kładzie się kilka powłok na dany element. Powodów jest co najmniej kilka. Przede wszystkim robi się to po to, żeby połączyć właściwości różnych metali. Jednak każdy zakład galwanizacyjny chce zrobić to jak najekonomiczniej. Dlatego też, aby zmniejszyć koszty, na niektóre elementy nakłada się najpierw kilka powłok tańszego metalu, aby np. poprawić jego antykorozyjność, a dopiero na koniec nakłada się powłokę docelowego, droższego metalu, aby uzyskać oczekiwany efekt  kolorystyczny. Drugim powodem jest to, że niektóre metale lepiej trzymają się na innych, dlatego czasami lepiej jest dać dodatkową powłokę pomiędzy danymi metalami, by efekt galwanizacji był długotrwały. Wiele powłok daje o wiele lepsze zabezpieczenie antykorozyjne stali i dzięki niemu możemy uzyskać estetyczny finalny wygląd elementu. Jest to również dobra metoda na całkowitą zmianę właściwości danego elementu – np. gdy kładziemy twardy chrom na miękkiej stali.

Jak wygląda proces?

Aby przybliżyć nieco ten proces przyjrzyjmy się chromowaniu zderzaka do zabytkowego samochodu. Zderzak musi najpierw przejść obróbkę mechaniczną w postaci piaskowania i szlifowania, a w razie potrzeb jeszcze innych czynności. Dopiero wtedy może rozpocząć się proces galwaniczny obejmujący mycie, trawienie i nakładanie powłok. W wypadku zderzaków do aut najpierw nakłada się warstwy miedzi i każdą z nich dodatkowo mechanicznie obrabia, aby wypełnić ubytki. Dopiero końcową warstwą jest chrom.